Velké drobnosti, aneb Co se rádo opomíjí

/ Rady a tipy
autor Eliška Valová

Plánujete svatbu sami? A poprvé? Nechť vás inspiruje tento seznam vysledovaných poznatků, na které se zapomíná, které se opomíjí, už nedomyslí. Přestože jde celkově o drobnosti, jejich nedotažení ubírá na dokonalonalosti celého dne.


Ranní přípravy

  • Vyberte si schopné pomocníky.

    Máte plachou svědkyni “stresařku”, která zkrátka není stavěná na jakoukoliv organizační výpomoc? Nevadí, ponechte si ji jako svědkyni, ale organizaci předejte někomu, kdo je více extrovert a o kom budete vědět, že umí situačně improvizovat (a ještě nejlépe vtipně), protože:

  • Nevěsta ani Ženich by už ve svatební den neměli vůbec telefonovat.

    Mnohačetné telefony tříští pozornost a znervózňují. Všechny řešící záležitosti tedy nejpozději den předem předejte např. svědkům, delegujte všechno a ponechte si jen čas a pozornost na sebe.

  • Nevěsta a Ženich (hlavně tedy Nevěsta) by už neměli nikam jezdit.

    Zorganizujte vše tak, abyste nemuseli vy osobně nic a nikoho vyzvedávat. Nevěsty, zorganizujte si své zkrášlování, tedy kadeřnici a vizážistku tak, aby přijely ony za vámi, ne vy za nimi. Je to zkrátka pohodlnější. Vy jste nevěsta! Kolem Vás se dnes skáče. Pokud to z nějakého důvodu nelze, nevadí. Využijte tento čas jako příležitost pro nezapomenutel­nou cestu.

  • Myslete na jídlo a na pití.

    Často se stává, že hosté vstávají brzo, nesnídají a/nebo jsou zkrátka Otesánci. Buďte připraveni na všechno a zajistěte na celé dopoledne dostatek pestrého jídla a pití (včetně čisté vody). Zvláště máte-li obřad v pozdějších hodinách a do hostiny/rautu je daleko. Mít koláčky k obědu opravdu není ideální stav…

  • Nedávejte si moc časových milníků.

    Stačí, aby pak jeden přetáhl a už se vezete na vlně “nestíháme”. Zbytečný stres, protože vždycky to dobře dopadne. Vše směřujte jen na čas, v kolik máte být v klidu u obřadu.

  • Hezké prostředí.

    Přichází vzácný den, slavnostní událost. Tak nechť se i v takovém duchu vedou přípravy. Krásné oblečení všech okolo (nejen rodinných příslušníků, ale i vizážistky). Navíc můžete třeba promyslet místo příprav. Protože ano, pojďme zbourat paradigma, nemusíte se připravovat doma u rodičů! Můžete si dopředu zamluvit prostorný hotelový pokoj v blízkosti konání obřadu. Nebo se chystat na zahradě. Nebojte se, udělejte si přípravy pohodlné.

  • Dejte hostům předem jasné instrukce a jasný harmonogram.

    Tečka. A vy, hosté, laskavě bedlivě čtěte. (to vám srdečně vzkazuje 67 % nevěst) Případně ještě doporučuju napsat si vlastní poznámky…

Obřad

  • Opět pestré jídlo a voda.

    Tečka.

  • Dopředu si zjistěte, jaký stůl budete u obřadu mít.

    On totiž nemusí být nijak velký, nemusí být ani před vámi, ale bokem (ano, jako fakt!). Navíc si představte, že máte bílé šaty a stojíte před širokým stolem s bílým ubrusem. Tzn. od pasu dolů Vám šaty s ubrusem splývají… (Aha moment?). A také si zkontrolujte, jestli a jaký ubrus tam bude, ať pak nejste nemile překvapeni…

  • Ozdoba stolu.

    Berte v potaz vítr, slunce, cokoliv, co vás může svým způsobem omezit. Jděte na jistotu (a aspoň nějakou blbinku na ten stůl dejte…když na to přijde, nemusí to být ani květina;)

  • Polštářek na prstýnky taky nemusí být polšťářek.

    Můžete si prstýnky předat jakýmkoliv způsobem, který vás napadne (dětem a zvířatům na krk je radši ale nedávejte). A když na to přijde, výměna prstýnků povinná není;)

  • Předem informujte své přátele o tom, co za tradice chcete či nechcete.

    Nebojte se přátelům a rodině upřímně říct, co pro vás smysl má a co ne. Tímto vyčištěním vzduchu pomůžete jak sobě, tak jim.

  • Omezte čekání hostů.

    Během příprav se vžijte do role hostů. Chcete se jít ihned po obřadu fotit jako novomanželé? Klíďopíďo, ale zaopatřete své hosty. Je to sice vaše svatba a vy si ji můžete udělat jak chcete, ale je to jejich čas a jejich vůle být tam s vámi.

Hostina

  • Jídlo je, pití je, manželé jste, není co řešit :-)
  • Vyvarujte se PET lahví, brandovaných ledniček/sluneč­níků, mega odpadkové koše,…

    Karafy, skleněné lahve, cokoliv je slavnostnější než zmačkaná pet flaška. Ledničky se dají dát připadně za roh nebo upravit, odpadkových košů na svatbě moc netřeba…

  • Dávkujte jídlo postupně.

    Nemusíte mít po čtyřech chodech hned na programu krájení ©hutného dortu a pak hned první tanec. Představte si svůj energetický příjem a výdej a podle toho sestavujte jídelníček i harmonogram.

  • Nebojte se “nicnedělání”.

    Hosté nemusí být zabaveni každou vteřinu. Sami využijí prostoru k povídání, někteří se vidí jen na svatbách (a pohřbech), odpočinek pro nabrání sil je fajn. Samozřejmě je také túze příjemné, když je správnou činností pomůžete organizovaně se seznámit. Třeba učením uvolněného, společného, kruhového tance apod…

Party

  • Jídlo je, pití je, manželé už nějakou dobu jste, zábava jede, není co řešit :-)
  • Pokud budete mít tombolu, zkraťte ji na minimum.

    Pardon, ale to si neodpustím. Není nic horšího než 2hodinové losování blbin, které byly vtipné prvních 14 minut.

  • Dobře volte hudbu!

    Jeden z nejdůležitějších prvků svatby. Pokud budete mít DJe, sejděte se s ním osobně a proberte vzájemná a především vaše očekávání. U výběru živé kapely se očekává, že znáte její repertoár a práci.

  • Zamyslete se nad osvětlením prostoru.

    Světlo dělá hodně muziky za málo peněz. Krásně a barevně nasvětlený prostor násobně dodává krásné atmosféře.

  • Starost o důležité věci předejte.

    Ustřihnuté občanky, dary, všechno co za ten den nasbíráte – nechť jsou to věci nazapomenutelné a nechť je o ně dobře postaráno. Nejlépe když se “samy” odnesou tam, kde je potřebujete druhý den mít.

Tak, a to je prozatím vše.

S láskou, vaše Eliška. A nebojte, všechno dopadne skvěle ;-)